K k struttura la propria consulenza attraverso una visione congiunta
Per lo sviluppo delle formule in franchising proponiamo un’attività di segnalazione di potenziali affiliati ed una formula, in outsourcing, per la gestione completa dell’attività di recruiting, dalla raccolta e profilazione degli affiliati potenziali all’approfondimento del progetto franchising fino alla firma del preliminare franchising ed al match con la proprietà immobiliare della location individuata.
È ormai un dato di fatto che la formula commerciale del franchising rappresenta, oggi, il sistema di sviluppo aziendale più diffuso e collaudato delle economie moderne. Tale formula non può che apparire attraente per le aziende con notevoli aspettative di crescita, perché il franchising rappresenta la via più efficace per costituire, con investimenti limitati, una rete uniforme con l'intento di distribuire i propri prodotti e raggiungere la copertura di nuovi mercati. E’ per questo che la formula commerciale del franchising, comportando un grande vantaggio per una crescita del volume d’affari conseguita con migliori condizioni d’acquisto unite a minori costi di produzione, può, a ragione, essere considerata, dalle aziende, una valida alternativa allo sviluppo diretto. Anche se quasi tutte le attività commerciali possono essere in grado di svilupparsi attraverso il franchising, è opportuno analizzare, prima d’ogni altra cosa, le motivazioni che spingono a scegliere questa formula.
La K k si pone sul mercato come azienda specializzata nella creazione e ampliamento di reti di impresa concentrate nello sviluppo retail diretto ed in formula franchising.
La K k vanta, al suo interno, una divisione, denominata “ARD Area Retail Development”, specializzata nello sviluppo retail diretto. Tale divisione affianca costantemente l’azienda che sceglie il franchising come sistema per svilupparsi, valutando attentamente la sua redditività e solvibilità, il suo buon posizionamento sul mercato di riferimento e la sua possibilità di realizzare un progetto di franchising capace di raggiungere gli obiettivi attraverso l’apertura di punti vendita franchisee. L’ ARD valuterà il progetto commerciale nel suo complesso, verificando che sussistano le leve utili ad uno sviluppo sano e corretto e analizzando la strategia di marketing e la struttura organizzativa interna in grado di far adeguatamente fronte alla crescita della rete. In mancanza di questi elementi indispensabili per cominciare, è meglio non tentare di perseguire uno sviluppo attraverso il franchising.
La K k affiancherà l’azienda sviluppando un percorso di consulenza atto ad ottimizzare l’efficacia del progetto attraverso le seguenti fasi:
Si rende necessario conoscere i marchi della concorrenza, unitamente al loro volume d’affari, ed il trend del settore. Con quest’analisi il futuro franchisor potrà misurare il potenziale sviluppo del marchio nonché la reale situazione del mercato dove intende espandersi. Bisognerà, inoltre, quantificare la popolazione minima richiesta per ogni punto vendita e il relativo numero di ipotetici clienti sufficienti a rendere il punto vendita redditizio. Queste informazioni sono necessarie per imporre l’esclusiva territoriale di zona e determinare il numero di punti vendita che si possono inserire in ogni territorio.
È uno degli elementi essenziali di tutti i sistemi che si sviluppano attraverso il franchising, ma non sempre il neo-franchisor comprende l’importanza che comporta per il successo della rete. L’azienda deve essere titolare di un marchio registrato a livello comunitario, in grado di essere trasmesso con una licenza d’uso ai franchisee, registrazione che è consigliabile fare anche per il dominio internet.
Bisogna definire chiaramente il tipo di offerta commerciale – prodotti o servizi – che si vuole sviluppare. Se si tratta di un franchising di prodotti, è di somma importanza l’aspetto delle forniture dei medesimi: l’azienda deve studiare i canali e i modi di fornitura dei prodotti che dovranno vendere i franchisee, tenendo in debito conto se sono prodotti realizzati dalla medesima o da terzi. Se si tratta di servizi, l’azienda dovrà definirli esattamente con le rispettive forme di prestazione. In entrambi i casi, con l’aiuto dell’analisi di settore, l’azienda dovrà essere consapevole della necessità di adattare l’offerta al mercato del franchisee, per assicurarsi maggiori probabilità di successo.
L'azienda deve poter contare su una struttura in grado di supportare la realizzazione della rete in franchising, struttura che è consigliabile sia all’interno della propria azienda sia per quanto riguarda il controllo della rete ed il rispetto degli obblighi contrattuali con i franchisee. Qualora il potenziale franchisor inizi lo sviluppo della rete senza un dipartimento franchising all’interno dell’azienda, andrà incontro a tutta una serie di obblighi contrattuali, che vanno dall’assistenza ai franchisee all’apertura di nuovi punti vendita ed al controllo della rete, ai quali gli sarà difficile far fronte. È, ancora una volta, dall’analisi di fattibilità dell’azienda che sarà possibile stabilire il grado di capacità della struttura aziendale di far fronte allo sviluppo della rete in franchising, con l’aiuto della definizione dei servizi di formazione ed assistenza che dovrà prestare ai franchisee.
Rappresenta in astratto l’ideale gestore del punto vendita del marchio in franchising, ritratto professionale e finanziario più preciso possibile del franchisee giudicato più idoneo per gestire l’attività che l’azienda deve formulare. E’ utile ricordare che, posto che l’attività sia gestibile e redditizia, ciò non vuol dire che sia sempre facile trovare il franchisee giusto.
Nel caso in cui l’azienda disponga di punti di vendita diretti, lo studio dei medesimi servirà per definire al meglio la fattibilità della realizzazione della rete in franchising. Nel caso contrario, dovrà creare punti vendita pilota che le consentiranno di testare come e quando trasmettere il sistema ai franchisee. Tutta l’esperienza ricavata da questi sarà di vitale importanza per garantire le probabilità di successo del marchio in franchising.
Il potenziale franchisor, una volta a completa cognizione dell’attività in franchising che intende sviluppare e delle zone interessate per aprire punti vendita, avrà bisogno del business plan che consiste nell’analisi economica e finanziaria dell’attività stessa. Tale analisi fornirà informazioni relative alla redditività di un nuovo punto vendita per il futuro franchisee in ordine alle potenzialità del mercato; questa stessa informazione servirà all’azienda per verificare se è fattibile lo sviluppo attraverso il franchising del suo marchio e per adeguarsi all’eventuale crescita della rete.
Development of franchise solutions
K k structures its consulting service through a joint vision. In order to address the development of franchise formulas, we indicate potential associates and an outsourcing formula for the whole management of recruiting, selection and profiling of the potential associates, assisting with the franchising project up to the closing of the preliminary agreement and the identification of the real estate in the chosen location. The franchise, is nowadays the most popular and proven commercial solution for business development in modern economies. Franchising can only be attractive to companies with significant growth expectations, because it represents the most effective way to create, with limited investments, a homogeneous distribution system for their products and a successful coverage of new markets. This is why the franchise can be considered by companies an effective alternative to direct development. As a matter of fact, it grants many advantages in terms of turnover, achieved with better purchasing conditions combined with lower production costs. Although almost every business may turn into a franchising as a growth strategy, it is necessary to analyze the reasons that motivate an enterprise to choose this solution. The K k is on the market as a company specializing in the creation and development of business networks focused on the growth of direct retail and franchise solutions. The K k proudly counts on its division specialized in development and called "ARD Area Retail Development". Such division’s aim consists in supporting the companies which choose franchising as development strategy. ARD carefully assesses the company’s profitability and solvency, its good positioning on the target market; finally ARD evaluates a company’s capability to carry out a project of franchise, to reach its goals through the opening franchisee outlets. ARD considers the business project as a whole and checks for the presence of the necessary conditions for a healthy development of the business. To do so, ARD examines the marketing strategy and the internal organizational structure to make sure that the company can adequately deal with the growth of the network. In the event that any of these elements is missing, it is best not to proceed with the franchising project. K k assists the company by developing a consulting process through which it is possible to maximize the effectiveness of the project through the following stages:
It is necessary to be aware of the competitors’ brand competition, together with their turnover, and the sector trends. With the sector analysis, the franchisor has the possibility to measure the potential future development of the brand as well as the actual situation of the market where he/she intends to expand the brand.It is also necessary to quantify the minimum number of staff members required for each store and the relative number of potential customers essential to make the store profitable. This piece of information also serves to impose the territorial exclusivity of the store in a determined area and to determine the number of stores to be established in each area.
It is one of the crucial elements for all those businesses that choose the franchising as their growth strategy. Its importance in terms of the network success is often underestimated by the new franchisors. The company must own a trademark that is registered and recognized by the European Union, and that can be transferred to franchisees with a usage license. It is advisable to register the Internet domain as well.
It is necessary to clearly define the type of business offer, be it products or services to be developed. If the business to be developed is a franchise of products, the supplies represent an essential aspect to be considered. The company must examine the channels and modes of supply of the products to be sold by the franchisee; particularly, it must be taken into account whether they are produced by the company or by third parties. If the business to be developed is a franchise of services, the company must define exactly the types and modes of such services. Either way, with the help of the sector analysis, the company must be aware of the need to adapt the offer to the market of the franchisee to ensure a better chance of success.
The company has to rely on a structure equipped to support the creation of the franchise network, it is recommended that the structure be internal to the company, both in regard to the control of the network and to the management of issues related to contractual obligations with the franchisees. The potential franchisors, who begin the development of the network without an internal franchise department, may face a series of issues, related to contractual obligations, which are difficult to handle; such issues range from assistance to the franchisees who open new stores to the management and control of the network. Once again, through the feasibility analysis of the company, it is possible to assess the capability for the business structure to cope with the expansion into a franchise network, along with the definition of training and assistance services that will have to be offered to the franchisees.
It describes the ideal manager for the franchise brand store. It is a professional and financial portrait, as precise as possible, of the franchisee most suitable to manage the business. It is useful to recall that, although the business is manageable and profitable, it is not necessarily easy to find the right franchisee.
If the company has directly operated shops, it is necessary to analyse their characteristics in order to better define the feasibility of the implementation of the franchise network. If no directly operated shops are available, it will be appropriate to create pilot shops that will allow to establish how and when to transmit the system to franchisees. The experience thus obtained by the pilot shops will be essential to increase the possibility of success of the brand franchise.
Once an accurate understanding of the franchise business has been acquired together with an exhaustive knowledge of the suitable areas to locate the stores, the potential franchisors, will need a business plan that consists of the economic and financial analysis of the business. This analysis will provide information about the profitability of the new store related to the market potential. This very information also assists the company in verifying the feasibility of the brand development through the franchise; the business plan also offers useful information for the company to adapt to the possible growth of the network.